Yeni Medyanın Özellikleri



Yeni Medyanın Özellikleri, 


Yeni medya izleyici ve okuyucunun yerine kullanıcının, tüketicinin yerine ise üreticinin geçtiği bir çalışma alanıdır. Yeni medyanın birçok özelliği olmakla birlikte, en temel üç özelliğinin "etkileşim", "kitlesizleşme" ve "eşzamansızlık" olduğu söylenebilir.
Bu temel özellikler yeni medyayı geleneksel medya karşısında üstün tutan niteliklerdir, kapsamları ise şu şekilde aktarılabilir:
  • Etkileşim: Yeni medyada birey-birey ve birey-kitle arasında eş zamanlı bir etkileşim söz konusudur. Gerek internetteki birçok yapılanma gerekse sosyal medya bireylere birbirleri ile ve toplumla mesaj-dönüt olanağı sağlamaktadır.

  • Kitlesizleşme: Geleneksel medyanın birden fazla insan topluluğuna yönelik olarak ilettiği iletilere karşın yeni medyada akıllı teknoloji sistemlerinin gelişmesiyle birlikte kişiye özel iletiler gönderilebilmekte, kitlesizleşme söz konusu olabilmektedir.

  • Eşzamansızlık: Yeni medya teknolojilerindeki en önemli özellikle etkileşim doğrultusunda gerçekleşen hızdır. Bu hızdan ötürü kişi mesajına veya komutuna yönelik olarak eşzamanlı bir karşılık alabilmektedir.
Yeni medya bir çok açıdan geleneksel medyadan farklılık göstermektedir ve bu farklılıklar yeni medyanın temel özellikleridir. Yeni medya sayısal ve ağ temellidir, sanal ve interaktif, hiper metinsel ve simülasyon özelliklerini bünyesinde barındırır.

Yeni medyayla beraber farklılaşan iletişim aşamalarının özelliklerini şu şekilde sıralayabiliriz :
  • İletişimin hızlanması
  • Ulaşılabilen bilgi derecesinde artış
  • Etkileşim yeteneğinin artışı
  • Toplumsal yayıncılıktan kişisel yayıncılığa
  • Medyanın ademi merkezileşmesi ile sahiplik ve kontrol problemi
  • Alıcı denetimi

Etkileşim, Yeni Medyanın Özellikleri

Yeni medya teknolojilerinin en önemli özelliği interaktif olması yani kişilerin tek taraflı bir iletişime değil de karşılıklı bir iletişime sahip olmalarıdır. İnteraktif olma özelliği özellikle cep telefonlarının internete bağlanabilmesiyle başlayan ve kişilerin bu sayede her ortamda internete bağlanarak iletişim kurabilmeleriyle gelişen bir durumdur.

İlk aşama iletişimin karşılıklı olarak sağlandığı mekan boyutudur. Etkileşimliliğin ikinci aşaması eşzamanlılık boyutudur. Etkileşimli bir iletişim aracı olarak e-posta kişilere cevap yazmak için belirli bir zaman tanımakta iken aynı anda karşılıklı diyaloglarla ilerleyen iletişimde interaktifliğin niteliği artmaktadır.

İletişim sürecinde tarafların iletiler üzerindeki denetimini arttırabilmesi interaktifliğin eylem boyutudur. Etkileşimliliğin son ve en önemli aşaması ise zihinsel süreçte ortaya çıkmaktadır. Bu aşama iletişimin başarıya ulaşmasını etkileyen temel noktayı yani tarafların birbirini anlayabilmesini ifade etmektedir.


Yeni medyanın sunduğu etkileşim özelliği ile birlikte karşılıklı iletişimin çok katmanlı özelliği öne çıkmaktadır. Bu çok katmanlı özelliği ile birlikte paylaşımların etkileşim ve eş zamanlı olma özelliği de ortaya çıkmaktadır.

makalenin devamı için

Yorumlar

Yorum Gönder

Yorumunuz için teşekkür ederiz.