Kadın modasına dizilerin etkisi

Kadın modasına dizilerin etkisi; 


Moda kavramı ilk olarak 19.yüzyılda bahsedilmeye başlanmıştır. 20.yüzyılda ise yüksek etki yaratan ve 21.yüzyılda tekrar tekrar gündeme gelen moda akımları yaşanmıştır. 21.yüzyıla gelindiğinde teknoloji çağıyla birlikte, gündelik hayat ve sosyolojik etkileşimler ile moda sistemleri değişmiştir ve değişmeye de devam etmektedir.



"Popüler sanat" akımının, seri üretimlerin ve hayat standartlarındaki yükselmenin etkileriyle birlikte, kitlelerin etkileşim biçimleri değişmiştir. Bu değişimlerin sonucunda da; moda akımları ile moda tasarım konusu, tasarımcı ve moda endüstrisinin seyri de değiştirmiştir.

21.yüzyılda popüler kültürün yayılması, öncelikle görsel kültür; yani sanayileşme ve teknoloji çağının en önemli sonuçlarından biri olan kitle iletişim araçlarının bir sonucudur. Teknolojinin getirdiği yeni buluşlar, kitle iletişim araçları alanında büyük gelişmeler sağlamıştır. Bu araçlar, benzer davranış kalıplarına girme eğilimi olan kitleler üzerinde, reklam ve medya endüstrisini geliştirerek, ürünlerini "moda marka" yapmak isteyen diğer sektörlerle ilişkilerini kurmuştur.

Kitle iletişim araçlarından, hayata ve dünyaya açılan bir pencere olan televizyon (TV), hemen hemen her evde bulunan, gündelik hayatın vazgeçilemez bir parçasıdır. Sabahları ev hanımlarına yönelik olarak kurgulanmış kadın programları, gündüz kuşağı pembe dizileri ve akşam haberleri ile akşam kuşağı dizileri, kişilerin hayatında olmazsa olmaz bir yer edinmiştir.

Bu küçük dünyanın sunduğu büyük dünyada ise televizyon dizileri ayrı bir yer tutmaktadır. Televizyon dizilerinin, tiyatro, sinema gibi diğer eğlence kültürü ürünlerine göre çok daha kolay ve maliyetsiz ulaşılabilir olması ve senaryoların bütün ayrıntısı ile merak uyandırarak her kesimden izleyiciye hitap edebilecek şekilde kurgulanması, ışıltılı ve ultra lüks hayatlarla ve ona zıt başka yaşamları da gündeme getirmesi, kısa süre içerisinde dizilerin izleyicide bağımlılık yaratmasını sağlamaktadır.

Genç nesil

İzleyiciler ve özellikle genç nesil, dizilerdeki karakterlere duydukları hayranlıkla; onlar gibi giyinip onlar gibi davranan, "Oyuncuların giydikleri kıyafetler bende de olsun isterim ve benzerini bulursam mutlaka alırım" diyen bireylere dönüşmüşlerdir. Dizilerdeki karakterleri birer moda ikonu olarak örnek alıp, giyim tarzlarından saç stillerine kadar her konuda onlar gibi olmaya çalışmışlardır.

Ekranda görülen giysi ve kostüm tasarımlarının moda endüstrisine hizmet etmesi sonucunda diziler, kapitalist moda sistemini destekleyen öğelerden biri haline gelmiştir. Aynı zamanda çift taraflı kitle iletişimine katkı sağlaması ve tüketim sirkülasyonunu hızlandırması, incelenen dönem içerisinde dikkat çekecek seviyelere ulaşmıştır.

Kadın modasına dizilerin etkisi; Televizyon programları

Tüm televizyon programları ele alındığında, bu programlar içinde diziler, kapitalist sistemde kitle iletişimini yayan ve hızlı tüketimi benimseten temel araçlardan biri haline gelmiştir. Dizilerde yaratılan kurmaca dünya ile izleyiciler, sunulan ürünleri benimseyerek gerçekmiş gibi algılama eğilimine girmişlerdir.

Moda olanın hızla yayıldığı şehir toplumlarında televizyon dizileri, modanın simgesel dünyasında oluşturulan ve medya aracılığıyla aktarılan moda markalarının birer yüzü haline gelmiştir. İzleyiciler, diziler aracılığıyla yaratılıp rol model olarak sunulan ve fenomen olan karakterlerin imajlarına bürünme arzusu içine girmişlerdir.

Dizi senaryolarının ve karakterlerinin her kesimden izleyiciye hitap edebilecek şekilde kurgulanması ile de bu kitle daha da genişletilmiştir. Çekicilik, güzellik ve imajlar ile özdeşleşen karakterlerle sunulan moda, tüketim kültürünün somut birer yansımasını oluşturmuştur.


Moda olanın, moda takipçileri üzerinden hızla yayıldığı tüketim toplumunda, görsel olan dizilerin sunduğu imajlar bireylerde önemli etkiler bırakmıştır. Toplumsal saygınlık ve statüyü simgeleyen kıyafetler televizyon dizileri sayesinde kişilik imajına dönüştürülerek önemli bir meta değeri kazanmıştır.

makalenin devamı için

Yorumlar

Yorum Gönder

Yorumunuz için teşekkür ederiz.